"Jumping" Jack Middelburg

Voor altijd een legende

Toen ik nog klein was zag ik een keer een uitzending van een motor g.p van studio sport . Daar zag ik een coureur spectaculair over het circuit boenderen . Wat mij nog steeds bijgebleven is , is het beeld van deze man die uit een bocht kwam rijden en terwijl de motor nog plat lag zoveel gas gaf dat het voorwiel omhoog kwam . Dit was Jack Middelburg en hij maakte zo'n grote indruk op mij dat ik vanaf dat moment een fan geworden ben.

 

Voor Jack was zo hard mogelijk gaan heel normaal, en dat was al zo in zijn jeugd. Vele brommers werden opgevoerd en daarmee werdt door het westland gejakkert, soms met de politie in de achtervolging. Ook later met de motor of de auto ging het altijd volgas! Toch begon voor Jack het racen niet direkt na het behalen van het rijbewijs en het aanschaffen van een motorfiets. Voordat Jack begon met racen, heeft hij nog even meegedaan aan trial wedstrijden. Met hard werken in de kassenbouw, kon Jack in 1972 een tweedehands Honda cb 750 kopen, toen een motorfiets in de topklasse.

Dit zou Jack's eerste racemotor worden. In 1973 ging Jack weer eens met wat vrienden naar een NMB race kijken, en was hierdoor zeer geinspireerd, zodat Jack nog diezelfde week bij de NMB aanklopte om zich in te schrijven en een startbewijs te bemachtigen. Jack's eerste race was in Woudrichem, in de klasse boven 500cc, op de standaard honda motorfiets, waarmee Jack ook van en naar de race reed! De NMB was toen een gevestigde racebond met vele ervaren coureurs, en daar kwam Jack dan 'even' halverwege het seizoen bij. Jack reed deze eerste race zonder ervaring toch maar even naar de zesde plek. Daarna in Tolbert reed Jack naar de vijfde plek. Blijkbaar had Jack hier veel ervaring mee opgedaan, want tijdens de volgende race te Ammerzoden, reed Jack vele ronden op kop, totdat de zeer ervaren NMB kampioen Tonnie van Schijndel de eerste plek overnam en de race won. Daarna de race te Heerlen, waar Jack een slechte start had, maar zich terug vocht naar de tweede plek, totdat Jack geen benzine meer in de tank had! Jack kreeg er nu echt zin in, en kocht nog een motorfiets, een ook weer standaard Honda 500cc. Met deze twee motoren ging Jack naar de races te Brunssum, met nu de motoren op een aanhanger achter de auto! Met de 500cc fiets reed Jack gelijk maar naar de tweede plek, en met de 750cc was Jack nu echt serieus in gevecht om de eerste plaats met van Schijndel, die uiteindelijk de race won. Bij de NMB waren bijna elk weekend wel races te rijden, waar Jack niet altijd aan deelnam. Maar als Jack er bij was, dan eindigde hij steevast bij de eerste vijf. Tijdens de races te Vlagtwedde boekt Jack zijn eerste overwinning. De 500cc race was een zeer spannende race, waarbij Jack en Kees van der Kruijs om beurten op kop reden, maar uiteindelijk kwam Jack met zeer klein verschil als eerste over de finish. In de zwaarste klasse reed Jack naar de tweede plek. 

De spectaculaire opkomst van Jack in de NMB gelederen zette Jack volop in de schijnwerpers, en zo kon het gebeuren dat de eerste sponsor naar Jack toestapte in plaats van andersom. Deze sponsor was Henk Rekers, en zou een trouwe vriend en sponsor van Jack zijn. Henk Rekers had een motorzaak en hield van motorsport, en zodoende stelde Henk toen een Honda 750cc racer ter beschikking waarmee Jack en Kees van der Kruis zouden racen in diverse races, waaronder lange afstand races. Er werd ook een speciaal vergroot motorblok voor gemaakt van 950cc. Er werdt zelfs een echte perspresentatie geregeld op het circuit van Zolder.

 

Op de foto hierboven poseren Jack en Kees voor de fotograven op het circuit van Zolder.

Tijdens de races te Voerendaal reed Jack voor het eerst op de nieuwe Honda in de zwaarste klasse en werdt tweede. De 500cc klasse werdt door Jack gewonnen. 

Dan komt de 6 uren race te Someren, waar Jack en Kees van der Kruijs op de snelle Rekers Honda zullen rijden. Henk Rekers zorgde voor de monteurs en ook voor het volledige financiele plaatje, zodat het Jack en Kees verder niets kostte, en ze al hun tijd aan het racen konden besteden. Ze hadden goed getraint, en na de start kwamen ze al snel aan kop te liggen. Het team met Harrie van der Kruijs lag tweede op korte afstand, en deze twee teams bouwden een goede voorsprong op. Een half uur voor het einde, wanneer Jack net weer het stuur heeft overgenomen van Kees slaat het noodlot toe; het motorblok gaat stuk, dus einde race. Toch hadden Jack en Kees een grote voorsprong op vele andere teams, zodat ze zelfs met het uitvallen toch nog zesde werden in de einduitslag.

Bij de laatste race van het jaar in Fijnaart eindigd Jack in de 500cc klasse als vierde, maar in de zwaarste klasse wint Jack zijn eerste race. Jack eindigd dan in de einduitslag van het NMB kampioenschap als zesde in de 500cc klasse, en zevende in de zwaarste klasse.

Racen kost veel geld, en zonder hulp kom je nergens. Zo werdt Jack dat jaar dus ook geholpen door Hans Valstar, garagehouder in Naaldwijk, die ruimte ter beschikking steld om aan de motoren te sleutelen, en daar ook mee helpt. Verder gaat Hans ook mee naar de races evenals Kees Verhagen, Jack's hulp en monteur sinds het prille begin.

Op de nieuwe Yamaha gaat Jack binnendoor bij Harry van der Kruis, Tegelen 1974

 

Voor het jaar 1974 schafte Jack zich ook nog een 350cc Yamaha aan, om ook in deze klasse te kunnen racen. Henk Rekers wordt nu de vaste sponsor van Jack, met Hans valstar als manager. Over het kampioenschap kan ik kort zijn; in alle drie de klassen rijdt Jack op een paar uitzonderingen na altijd in de top drie! In de 350cc klasse eindigd Jack als tweede, derde in de standaard 500cc klasse (nog steeds met de oude 500cc standaard Honda), maar Jack wordt kampioen in de klasse boven 500cc! Tijdens de training van de races te Tegelen komt Jack ten val. Als hij dan in de EHBO tent zit bij te komen, besluit Jack te stoppen met racen! Kees en Harry van der Kruis praten op hem in en overtuigen Jack om toch maar door te gaan. Later wint Jack de 350cc race, en laat hiermee zijn typische karakter voor het eerst zien. Jack rijdt dat jaar ook de 24 uurs race te Oss, samen met Mar Schouten, maar zij vallen uit met een slippende koppeling die niet snel te repareren is.

Dat jaar werd ook een fanclub opgericht die Jack niet alleen mentaal zouden gaan steunen maar ook financieel . In 1975 stapte hij over naar de KNMV waar Wil Hartog en Boet van Dulmen ook al reden en reed hij voor het eerst een internationale race . Dat jaar zou hij ook zijn eerste serieuze val meemaken . Op het circuit van Zolder viel hij met de motor en verbrijzelde zijn enkel waardoor hij een groot gedeelte van het raceseizoen miste . . Het racen zat hem echt in het bloed , want hij reed intussen ook in de 250cc klasse . Maar ook in 1976 had Jack pech en raakte weer ten val doordat tijdens een race in Oirschot zijn remmen kapot gingen waardoor hij met hoge snelhijd eraf ging en meerdere botten brak en zelfs zijn nieren waren gescheurd.

Foto: Manfred Mothes

 

1977 was een goed jaar waarin Jack nederlands kampioen werd in de 350cc , 500cc en 750cc klasse en een punt scoorde in het wereldkampioenschap Formula 750. Dat jaar reed Jack zijn eerste grand prix, in Assen natuurlijk, maar ook in Daytona . Dit was een bijna jaarlijks uitstapje voor nederlandse coureurs waar Hartog , van Dulmen en Rob Bron ook al gereden hadden . Er werden in die tijd zelfs vliegreizen naar Daytona georganiseerd door Moto 73 ! 1978 ging ook weer goed met opnieuw drie nationale titels en steeds meer deelnames aan GP's . Het ging steeds beter , ondanks valpartijen en in Zweden behaalde hij voor het eerst het podium en werd tweede achter Barry Sheene , Boet van Dulmen werd derde . Dat jaar , 1979 werd hij alleen kampioen in de 350cc klasse maar werd zevende in de eindstand van het WK ! In 1980 werd Jack door pech "slechts" negende in het WK maar het zou toch een bijzonder jaar worden ; hij won de TT Assen!

                                                                                       foto: Manfred Mothes

 

Het seizoen was niet bijster goed gegaan tot dan toe , hij had zich zelfs verslapen voor de start van de GP van Italie , en de nieuwe Yamaha reed ook niet zo goed . Nico Bakker heeft toen een nieuw frame voor de Yamaha gebouwd dat pas twee dagen voor de TT klaar was ! Met dit nieuwe frame was Jack niet meer te houden en hij bereikte de pole positie ! De start van de race begon niet zo goed omdat Jack veel last had van zijn been bij het aanduwen van de motor . Toen de motor een keer liep reed hij op een half natte baan alles en iedereen zoek en bereikte zelfs een voorsprong van meer dan 20 seconden . De laatste ronde werd de voorsprong wat minder maar werd hij toch met een ruime afstand winnaar voor Kenny Roberts en Randy Mamola . Deze race kon Jack "op zijn gemak" rijden omdat hij zo'n grote voorsprong had, iets wat Jack eigenlijk nooit meegemaakt had. En in plaats van zenuwachtig zijn (het was natuurlijk wel zijn allereerste GP overwinning) reed Jack de laatste ronde voor de finish zelfs heel relaxed en zwaaide al naar het publiek! Ook 1981 zou een bijzonder jaar worden en werd hij weer zevende in de WK eindstand waarbij hij elke race die hij uitreed binnen de top tien eindigde . Dat jaar zou hij , in mijn ogen , zijn beste race rijden op Silverstone . Hij had daar de derde trainingstijd behaald op zijn Suzuki maar weer geen snelle start . Gelukkig voor Jack vielen er al snel een aantal coureurs voor hem uit en reed hij achter Kork Ballington , Mamola en Roberts . Daarna viel Ballington uit en in de eindfase haalde Jack Mamola in om op jacht te gaan naar de eerste plaats . Tot aan de laatste ronde bleef hij achter Roberts om in de laatste ronde Roberts vakkundig uit te remmen en ligt Jack aan kop en finished met drietiende van een seconde voor Kenny ! De grote wereldkampioen was in een rechtstreeks duel verslagen door een prive rijder !

foto: Manfred Mothes

 

1982 zou een goed jaar moeten worden , Jack kreeg zelfs een fabrieks motor . Het was de motor waar Graeme Crosby in 1981 mee gereden had . Dit jaar zou hij veel pech krijgen en veel valpartijen meemaken waaronder een zeer zware crash op Silverstone waarbij Jack en Sheene betrokken waren . Jack was weer vrij snel op de been maar er werd voor het leven van Sheene gevreesd . Dat jaar werd hij slechts zestiende in het WK , maar toch nog tweede in het NK 500cc. Na het WK wegrace seizoen was er op Brands Hatch nog een soort van worldcup race waarbij de Jody Chekter trofee te winnen was . De hele wereldtop deed mee en een groot aantal privé rijders waaronder Jack en Boet . Barry Sheene kon niet meedoen omdat hij nog lang niet genezen was van de crash eerder dat jaar , maar Jack was dat wel en hoe!

De races werden verreden in twee manches en Jack was bijna continu in gevecht om de vierde plaats . De eerste manche werd hij zesde omdat hij in een fel gevecht naast de baan terecht kwam maar zoals alleen Jack dat kan de motor overeind hield en weer op de baan kwam . Maar in de tweede manche was Jack weer in gevecht om de vierde plaats in een groepje van vier coureurs en ditmaal werdt hij vierde ! 1983 werd begonnen met een Honda productieracer . Ondanks dat was hij weer vaak de snelste prive rijder in het WK waarin hij dat jaar twaalfde werd . Wel werd hij weer nederlands kampioen . Dat jaar waren de financiele problemen zo groot dat hij dacht aan stoppen . Er werd toch besloten om door te gaan , maar alleen in het nederlands kampioenschap . Weer op een Honda wint hij gelijk de eerste race van 1984 . De tweede race in Tolbert wordt zijn laatste en een valpartij word hem deze keer fataal . Zo kwam er een einde aan het leven van een groot coureur met het nummer 1 op de kuip van de motor tijdens zijn laatste race.

foto: Manfred Mothes

 

Na zijn dood kwamen er verschillende initiatieven om Jack te gedenken . De stichting circuit van drenthe kwam met de Jack Middelburg trofee die tijdens de TT te winnen was . Niemand minder dan Randy Mamola won als eerste die trofee . Hij had ook niet beter kunnen terechtkomen want Randy is als coureur en als mens niet veel anders dan Jack . Met de komst van de IRTA verdween de trofee weer , nadat Kevin Swantz hem de laatste twee keer had gewonnen .
Vrij snel na het ongeluk werdt er een boekje gemaakt over de racecarriere van Jack . Het boekje had als titel Jack Middelburg te snel aan de finish en werdt samengesteld door Jaap Timmer , Henk Keulemans , Hans van Loozenoord en Jan Heese . Het was niet alleen een eerbetoon aan Jack maar was ook bedoeld om met de opbrengst ervan Petra en Jacky Middelburg te steunen . De vader en Moeder van Jack waren bijna bij elke race die Jack gereden heeft aanwezig . Het is begrijpelijk dat ze na het ongeluk niet meer naar de races kwamen kijken , maar dat duurde niet lang . Toen het boekje klaar was zat pa Middelburg in het rennerskwartier achter een tafeltje die boekjes te verkopen.

 

De motor waarmee Jack de TT van Assen won is er nog . Ook tijdens speciale evenementen komt de motor weer opdagen en heeft Jacky Middelburg , de zoon van Jack ermee gereden tijdens de parade of the champions tijdens de TT van 1996.

Jack was nog maar net begonnen met racen of er werdt een fanclub opgericht . Dit was een vrij fanatieke fanclub die Jack niet alleen moreel veel steun gaf maar ook financieel . Door middel van de verkoop van T shirts , sjaaltjes , petjes e.d. probeerde de fanclub jack zo veel mogelijk te helpen . Dit was ook hard nodig , want hij zat financieel regelmatig aan de grond.

 

Jack was niet alleen op de circuits erg snel , maar ook op de openbare weg . In zijn leven is hij meerdere keren aangehouden wegens te snel rijden ( meestal met zijn auto ) en in het voorjaar van 1979 was het weer zover en moest hij voor de rechter verschijnen . Hij kwam in stijl de rechtszaal binnen ; in een leren motorpak en met de helm onder zijn arm ! Hij zou zijn rijbewijs moeten inleveren , maar met veel moeite werdt de rechter overtuigd dat Jack zijn rijbewijs niet kon missen als wegrace coureur . Hij werdt wel veroordeeld tot twee weken onvoorwaardelijke gevangenisstraf en een proeftijd . Jack schijnt daar in de rechtszaal gezegd te hebben " je hebt drugs verslaafden en alcohol verslaafden , ik ben snelheids verslaafde ." Nog een anekdote van een Nederlandse motorsportjournalist ( ik weet niet meer welke ) die een keer samen met Boet mocht meerijden in de Mercedes van Jack . Het was na een race in Italie en ze reden door Duitsland boven de 2ooKmu . Toen voelde deze journalist zich al niet zo op z'n gemak en dat werd nog veel erger . Jack zat op z'n dooie gemak een shagje te bouwen met een knietje aan het stuur terwijl ze een wegversmalling vanwege wegwerkzaamheden naderden , waarop Jack het gas ietsje losliet waarop Boet vanaf de achterbank zei "wel effe doorrije he , zo komen we nooit thuis" .
Dat Jack wel van een grapje hield was bekend , maar hij was niet de enigste . Ook Jack werd wel eens beetgenomen . In de paddock bij de races van Maastricht wilde Jack zijn motor poetsen , maar had niks bij zich . Hij ging toen op zoek en kwam bij Willem Jan Nooteboom terecht die hem een smeuig goedje gaf . Hiermee begon Jack te poetsen maar het resultaat leek nergens op zodat Jack het spul weer terugbracht . Hij meld het slechte resultaat bij Willem Jan , die daarop zegt dat het prima spul is en dat het ook nog geschikt is voor de koffie waarop hij het spul in een kop koffie gooit . Hierop trok Jack zulke vreemde en verbaasde blikken dat iedereen in de lach schoot want het bleek dus koffiemelk te zijn!

foto: Koos Holstein, Raalte 1980

 

één van de mooiste en spannendste races die ik ooit gezien heb was de 500CC race in Raalte in 1980 . In de tweede manche was er een gevecht tussen Graziano Rossi en Jack . Graziano was toch al een spectaculaire rijder maar daar in Raalte gaf hij een echte show weg . Terwijl hij in een gevecht met Jack was maakte hij zeer lange wheely's en probeerde bij elke bocht om Jack eruit te remmen . Jack was ook niet vies van close racing en wilde beslist niet als tweede eindigen dus die deed wat hij misschien wel als beste kon , later remmen dan wat er eigenlijk mogelijk was en omdat Jack het circuit goed kende wist hij ook tot hoever hij kon gaan . Zo ging het dus vele ronden door waarbij ze geregeld zij aan zij voor een bocht aanremden met het achterwiel in de lucht ! om dan nog steeds naast elkaar door de bocht te gaan om dan weer als een wilde het gas open te draaien . Tot op een moment Graziano zich een keer vergiste in een bocht en Jack even moest laten gaan . Hij kwam nog wel terug , maar Jack won onder luid gejuich de race . Dit is één van de voorbeelden waarom Jack een legende geworden is.

Resultaten

 

Hoogste behaalde plaats in WK : 2x zevende
overwinningen in GP's : 2
podiumplaatsen GP's : 4
9 nationale titels 350cc, 500cc, 750cc