Jos Schurgers

Coureur en techneut

Jos Schurgers is bijna nog beter bekent om zijn technische kwaliteiten dan om zijn prestaties op het circuit . Hij heeft vele motorkuipen gemaakt voor straatmotoren en racers , maar was ook één van de ontwerpers van de Van Veen OCR 1000 motorfiets met wankelmotor . Op de eerste foto is te zien hoe Jos een Van Veen kreidler met een nieuwe gestroomlijnde kuip in de windtunnel test.

 

Dat hij zo'n goede techneut was , kwam goed van pas . Zoals bijna alle beginnende coureurs waren er wel veel plannen , maar geen geld . Door hard werken sprokkelde hij genoeg geld bijelkaar om een 50cc Morini te kopen. Met dit drie versnellingen racertje reed hij zijn eerste race in 1965 in Rockanje.

Het volgende jaar reed hij met een kreidler . Dat was natuurlijk logisch omdat hij bij van Veen ging werken . Zijn racer was natuurlijk dezelfde als die van de Vries en Toersen , maar toch wist hij tweede te worden bij het nationaal kampioenschap . Hierdoor promoveerde Jos naar de inters en behaalde in het NK 50cc van 1967 een negende plek , onddanks dat hij in de helft van de races uitviel . In 1968 ging het beter en werdt hij vijfde en reed voor het eerst de TT van Assen . Tussen al die grote namen van de GP racerij stond de toen nog onbekende Jos als vijfde in de uitslag van die TT race ! Hiermee scoorde hij twee WK punten en kwam daarmee op een gedeelde dertiende plaats terecht in de WK eindstand.

Zo langzamerhand ging Jos steeds meer hand en spandiensten leveren in het Grand prix team van van Veen en reisde natuurlijk ook mee naar de buitenlandse GP races . In 1969 reed hij enkele GP's maar hij concentreerde zich vooral op het NK . Dat jaar werdt hij dan ook Nederlands kampioen , geholpen door zijn collega's bij van Veen die hem wel eens een motorblokje leenden. In 1970 kwam de kans voor Jos om ook echt in het GP team te komen doordat Aalt Toersen overstapte naar Jamati . Nu ging het steeds beter met een tweede plek in de GP van Oost Duitsland en twee derde plekken in Joegoslavie en belgie . Hiermee kwam hij op een zesde plaats in de WK eindstand. Maar door een volledig GP seizoen te rijden is er minder tijd voor het NK en dus werdt hij slechts negende.

Het volgende jaar voldeed Jos nog beter als tweede man in het team. Waar kopman de Vries wereldkampioen werdt , werdt Jos derde achter Nieto . Hiermee had het van Veen team twee rijders bij de beste drie ! Dat jaar leverde hem weer drie podiumplaatsen op . Maar het kan raar gaan in de racerij en dan vooral bij van Veen . Voor 1972 kreeg Jos geen nieuwe racer van van Veen en stapte hij over naar de 125cc . Hij kocht een Bridgestone motor die samen met Jörg Möller werdt geprepareerd en verbouwd . Jos maakte de race kuip zelf . Dit ging niet eens zo slecht want hij behaalde een negende plek in het WK en een achtste plek in het NK . In 1973 ging het weer als vanouds , hij behaalde een derde plek in het WK ! Dat jaar behaalde Jos zijn eerste en enigste GP overwinning op Francorchamps .

Deze race werdt een groot gevecht tussen Nieto en Jos , die de eerste vijf ronden nog op kop had gelegen . Daarna werdt hij ingehaald door Nieto, maar in de laatste ronde kwam Jos weer op kop en won! Daarnaast werdt Jos Nederlands kampioen in de 125cc klasse, en werdt hij ook nog beloond voor zijn prestaties met de Hans de Beaufort beker. Hierna werdt het erg rustig rond Jos . Hij was in die tijd druk bezig met de nieuwe wankelmotor van van Veen , waardoor er weinig geraced werdt . Pas in 1975 wilde hij weer meedoen aan de TT van Assen . Met zijn oude Bridgestone reed hij nog even op de derde plek maar uiteindelijk eindigde hij op een vijfde plek in de TT . Hiermee kreeg hij zes punten en kwam daarmee op een 22e plek in de WK eindstand . Het werdt zijn allerlaatste race en hierna zou hij alleen nog als monteur gaan werken . 

 

Na zijn racecarriere begon Jos een eigen zaak en ontwierp en bouwde race kuipen en kuipen voor gewone motoren . Zijn merknaam werdt JS design en die naam heeft menig coureur en motorrijder leren kennen .
Ook Jos komt nog af en toe in aktie en rijdt dan weer op de Bridgestone , duidelijk herkenbaar door zijn typisch seventies gekleurde helm . Ook hij is aanwezig tijdens de Bikers Classics op het circuit van Spa-Francorchamps . Op de tweede foto wordt hij ingehaald door Agostini . Alle actie foto's op deze pagina zijn door mij gemaakt tijdens de Biker's classics op Spa Francorchamps.

Resultaten

hoogste plek WK klassement : 3e
GP zeges : 1
GP podiums : 10
nederlands kampioen : 2x