Henk van Kessel
1 wereldkampioenschap, 1 wereldrecord
foto: Manfred Mothes
Henk van Kessel is een van de weinige Nederlandse coureurs die wereldkampioen is geweest . Ook hij was een goede monteur die zelfs zijn eigen frames bouwde en op die manier lang heeft kunnen doorgaan met racen . Daarnaast heeft hij ook nog een snelheidsrecord op zijn naam staan.
Henk heeft eigenlijk altijd in de lichtere klassen geraced en is zoals velen in de 50cc klasse begonnen . Dit is niet zo vreemd , want zijn vader heeft een fiets en brommerzaak zodat Henk opgroeid tussen de 50cc techniek . Zijn eerste race rijdt hij in 1967 bij de NMB met een oude Kreidler en die eerste race levert hem een 4e plek op . Het racen gaat zelfs zo goed dat hij het jaar afsluit als kampioen!
Ook het volgende jaar gaat hij zo door , maar in 1969 stapt hij over naar de KNMV . Voor Henk veranderd hiermee niet veel want hij blijft "gewoon" wedstrijden winnen en wordt weer kampioen ! Door deze prestatie krijgt Henk een internationaal startbewijs waarmee hij ook in de GP's mag starten . Nu hij tussen de "grote jongens" mag rijden heeft hij wat meer tegenstand en zal dat jaar als 4e eindigen in het Nederlands kampioenschap 50cc . Pas in 1971 rijdt hij zijn eerste GP , en niet in Assen zoals de meeste andere coureurs , maar in Zweden . Hij rijdt ook hier met een 50cc Kreidler , maar behaald nog geen punten . In het kampioenschap wil het dat jaar niet zo goed , want hij behaald "slechts"een 9e plaats . Het volgende jaar rijdt Henk ook met een 125cc Yamaha en hiermee wint hij alle races voor het Nederlands kampioenschap en wordt dan ook kampioen . Dat jaar rijdt hij voor het eerst de TT van Assen in de 50cc klasse , maar dit wordt geen succes want hij valt uit . Ook nu weer gaat hij naar Zweden en dat gaat veel beter . Hier behaald hij zijn eerste punt.
foto: Koos Holstein
In 1973 gaat het nog beter en in het begin van het seizoen komt Henk al op het podium terecht na een GP race . In Duitsland wordt hij tweede achter niemand minder dan Theo Timmer ! Maar tijdens de TT van Assen behaald hij weer geen punten , maar daarna weet hij wel weer regelmatig in de punten te rijden . Daardoor wordt hij 5e in het WK 50cc . Ook rijdt hij in het WK125cc , maar is daarin nog niet zo succesvol . Wel wordt hij Nederlands kampioen in de 50cc klasse en wordt tweede in de 125cc klasse , en hiermee begint hij echt door te breken . Als Jan de Vries eind 1973 besluit te stoppen , zal Henk van Kessel het daarop volgende jaar voor het Van Veen Kreidler team rijden . Dat jaar besluit van Veen om de wedstrijd motoren te koop aan te bieden en Henk heeft die motor met financiele hulp kunnen kopen . 1974 zal een top jaar worden voor Henk met 6 overwinningen en de wereldtitel ! Hij wordt dan ook begeleid door zijn voorganger Jan de Vries . Daarnaast wordt Henk nederlands kampioen 50cc.
Het jaar daarna moet Henk weer een hoop geld zien te vinden om met deze Kreidler te mogen racen , wat niet lukt . De spaanse bond heeft toen die racer gekocht en in 1975 werd Angel Nieto met die motor wereldkampioen . Henk ging wel door maar nu met een zelfgebouwde motor , de Condor . Ondanks het grote verschil met de fabrieksmotoren word hij toch nog zevende in het WK 125cc . Ook wordt hij nederlands kampioen met deze motor . Dit presteerd hij het volgende jaar weer en daarnaast wordt hij ook in de 250cc klasse kampioen . Ook in het WK ging het beter want hij werd vierde op zijn zelfgemaakte motor.
foto links: Koos Holstein
1977 wordt een slecht jaar in de GP' maar zal het toch een bijzonder jaar worden : hij zal een snelheidsrecord vestigen op een 50cc kreidler . Op 6 september 1977 rijdt Henk in een soort gemotoriseerde sigaar 226 km/u ! Pas in 1979 zal er door de FIM een officiele oorkonde gemaakt worden van dit record en zal Henk dit certificaat pas 2002 in ontvangst nemen ! Een redacteur van Auto Motor klassiek krijgt dit document bij toeval in handen en geeft het daarna aan Henk , 25 jaar na de record poging!
In 1978 keert Henk weer terug naar de 50cc in een Nederlands " fabrieksteam " het NGK Sparta team . De Sparta fabriek wilde weer brommers gaan maken en om een goede naam op te bouwen wilde de fabriek eerst deelnemen aan het wk 50cc . De motor droeg wel de naam Sparta maar was een eigenbouw van Piet Plompen , die het motorblok bouwde en Henk , die het frame bouwde . Het team had erg hoge verwachtingen , er werdt zelfs gehoopt op een wereldtitel . Maar de motor werd pas veel te laat gebouwd , vlak voor het nieuwe seizoen en er was nog weinig getest met de motor . De enigste hoge klassering die dat jaar behaald werdt was een derde plaats in Brno . Na dit jaar trok Sparta zich terug uit de racerij , maar Henk ging door met de 50cc racer die hij nu X16 noemde . Nu de motor verder is verbeterd gaat het beter en Henk wint er zelfs de GP van Francorchamps mee ! Hij eindigd regelmatig in de toptien van het WK 50cc . Zo gaat Henk een aantal jaren door en pas in 1982 wordt hij weer eens Nederlands kampioen , in de 125cc klasse . In het laatste jaar dat er in de 50cc klasse wordt gereden wordt Henk 3e in het NK . Ook Henk gaat daarna door in de 80cc klasse en behaald in 1985 zelfs nog een plek in de top tien van het WK . Maar Henk wordt ook al ouder , hij heeft nog met de eerste generatie 50cc coureurs gereden , en besluit om aan het einde van het seizoen 1986 te stoppen . Toch wordt hij in het NK nog 4e in de 80cc klasse . Henk heeft dan bijna 20 jaar geraced.
Resultaten
Wereldkampioen 50cc 1974
GP overwinningen : 7
Podiumplaatsen : 25
Wereldsnelheids record 50cc 1977 : 226 km/u
Nederlands kampioen : 7x
foto onder: Koos Holstein
Maak jouw eigen website met JouwWeb