Cees van Dongen

recordhouder

Op de foto hiernaast rijd Cees op een 250cc viercilinder Honda racer tijdens de races te Tubbergen in 1962. Jan Huberts en Cees reden beiden op deze machines in het Nederlands kampioenschap waarbij Cees kampioen werdt. Cees was in de jaren 1961 en 1962 in meerdere klassen actief met Honda's. Hieronder een foto van de viercilinder racer die ik gemaakt heb tijdens de classic races te Wolvega.

Cees van Dongen is in veel opzichten een breker van records . Hij is samen met Lo Simons recordhouder met 14 nederlandse kampioenschappen , hij heeft een snelheidsrecord op zijn naam staan en waarschijnlijk is hij de oudste coureur geweest die tot zijn 48e in de grand prix racerij gereden heeft , of anders een van de oudsten . Daarnaast heeft hij 23 keer meegedaan met de Asser TT en als je alle afzonderlijke klassen meeteld kom je op 41 keer wat ook weer een record is .

Het racen op motoren zit de familie van Dongen in het bloed , want de vader van Cees heeft geraced , en de zoon van Cees heeft geraced . De fijne kneepjes van het vak werden Cees geleerd door zijn vader , die niet alleen coureur maar ook monteur voor een aantal grasbaanrenners is geweest . Begin jaren vijftig werden in Nederland voor het eerst 50cc races georganiseerd . Eerst waren het min of meer illegale brommerraces , en in 1953 toen Cees 21 jaar was reed hij voor het eerst mee . Dit werdt niet zo'n succes want na enkele ronden verloor hij het motorblok ! Het jaar daarop ging het beter . Zijn motor was toen een 50cc D.M.F , een heel eenvoudig motortje zonder versnellingen maar met een geweldige trekkracht .Volgens Cees trok de DMF sneller op dan een 500cc BMW. Op die motor werden gelijk acht races gewonnen.

In 1955 werden de 50cc races verboden en Cees ging in de grotere klassen rijden . Er werden enkele races met een 125cc DKW gereden en in 1956 in de 250cc klasse met een NSU en de 500cc klasse met een Norton . Hierna zou Cees alleen nog maar in de lichtere klassen rijden . Het duurde niet lang of Cees reed zijn eerste internationale race . Op het circuit van Assen reed hij in 1957 de TT met een 125cc NSU . Nu begon het echte werk en het volgende jaar wordt Cees Nederlands kampioen met een 250cc NSU . In het jaar 1959 wordt er niet geraced want het geld was op , en sponsors had je toen nog niet . Maar in de volgende jaren zal Cees regelmatig kampioen worden in de 50cc , 125cc en 250cc . In het WK gaat het wat minder snel en het zal tot 1964 duren voordat hij in de punten rijdt . 

In dat jaar en de twee daaropvolgende jaren is Cees ook de enigste Nederlandse coureur die punten haalt en altijd in de 50cc . Langzaamaan begint Cees door te breken en ook in de 125cc rijdt hij punten bijelkaar . 1969 wordt zijn topjaar , hij wint zijn eerste GP en wordt derde in het WK klassement . Dit had zelfs een tweede plaats kunnen zijn , maar door een konflikt met zijn sponsor heeft hij de laatste twee GP's niet gereden . Cees heeft dan de leeftijd berijkt waarop de meeste coureurs allang gestopt zijn , maar hij gaat onverdroten verder .

In 1970 behaalt Cees punten in de 50cc, 125cc, en 250cc, en behaalt weer een podiumplaats in de 125cc. Zo blijft het jarenlang doorgaan waarbij hij regelmatig de best geklasseerde Nederlander is en zeer regelmatig Nederlands kampioen . 1980 wordt het laatste jaar en de TT Assen zijn laatste race . Cees is dan 48 jaar en heeft dan 26 jaar lang geraced en niet minder dan 23 keer de TT gereden . In al die jaren is hij 14 keer Nederlands kampioen geworden , een record dat hij deelt met Lo Simons . Tijdens die TT werdt Cees op gepaste wijze gehuldigd . Ook nadat hij gestopt is zal hij toch nog op snelle motoren rijden en eerst in 1981 zal hij een wereldrecord vestigen . Daarna zal hij meedoen aan klassiekerraces en demonstratie ritten. Samen met Jan de Vries en Aalt Toersen is Cees een vaste verschijning op de Europese circuits als er een classic race evenement is. En wanneer Cees al over de tachtig jaren is, begint hij een nieuwe carriere in het Europese classic 50cc kampioenschap! Maar aan alles komt een eind, ook aan het leven van Cees. In 2011 overlijd Cees aan de gevolgen van kanker. In een interview met Cees dat ik las over zijn ziekte zei Cees dat hij de strijd aan ging met deze slopende ziekte en zeker niet aan opgeven dacht. Een quote van Theo Timmer is hier goed op zijn plaats: "Die cees van Dongen was altijd bloed fanatiek!" Maar uiteindelijk moest Cees toch het onderspit delven. 

Bij zo'n lange staat van dienst mag een lijst met racemotoren waar Cees op gereden heeft natuurlijk niet ontbreken , want dat zijn er nogal wat ; D.M.F. , Norton , Durkopp , Royal Nord , Victoria , NSU , Tohatsu , Greeves , Eysink , DKW , Bultaco , Jamathi , Yamaha , Suzuki , MZ , Kreidler , Morbidelli , Honda en MBA .

On board camera's zijn niet alleen van deze tijd . Ook in de jaren zestig werden al opnamen vanaf de motor gemaakt . Op de foto is te zien hoe er een camera op de Honda van Cees wordt gemonteerd om filmbeelden te maken voor de NTS .

 

resultaten

hoogste plek WK : 3e
GP zeges : 1
GP podiums : 4
Nederlands kampioen : 14x

Maak jouw eigen website met JouwWeb